Bovendien zorgt het gesloten kastontwerp voor uitzonderlijk goed gecontroleerde laagweergave. Zelfs in kleinere ruimtes en/of wanneer de luidspreker dicht bij een muur wordt geplaatst. Dit nieuwe model integreert een 2-weg actief systeem in een 20 liter behuizing. Voorzien van ATC's gepatenteerde 150mm/6” 'Super Linear' Mid/Bass driver en 25mm/1” 'S-Spec' dual-suspension tweeter. Deze drive units worden aangedreven door twee ingebouwde klasse A/B MOSFET eindversterkers die respectievelijk 200W en 50W continu vermogen kunnen leveren aan de bas- en HF-drivers.
De prestaties en het uitgangsvermogen van elke eindversterker zijn zorgvuldig afgestemd op de eisen van de driver en de muzikale elementen die ze reproduceren. De Mid/Bass driver maakt gebruik van een grote 75mm/3” spreekspoel en een korte spoel (long-gap) motorconstructie met ATC's gepatenteerde 'SL' motortechnologie, die vervorming van de hoge bas naar de middentonen vermindert. De 25 mm 'S-Spec' soft-dome tweeter van ATC is voorzien van een dubbele ophanging en een zeer energierijke 2.1 Tesla-motor die samen een uitgebreide respons leveren die ver boven de 20 kHz ligt, met de uitzonderlijke weergave van fijne details.
Crossovers zijn actieve, analoge 2e orde Linkwitz-Riley die op lijnniveau werken voor maximale efficiëntie, terwijl een all-pass filter is opgenomen om de faserespons in het crossover-gebied te optimaliseren, wat resulteert in een optimale tonale balans en beeldvorming.
De invoer naar de luidspreker verloopt via gebalanceerde XLR, die zich op het achterpaneel bevindt. Daar binden zich ook de bedieningselementen voor de ingangsgevoeligheid en de lage frequentie-shelf cut en boost. Hiermee kan de gebruiker de ingangsgevoeligheid aanpassen aan de bron of voorversterker.
De lage frequentie “shelf control” geeft de gebruiker de mogelijkheid om de basrespons subtiel aan te passen aan de ruimte. De SCM20ASL kast is voorzien van een combinatie van versteviging voor stijfheid en demping om resonantie te onderdrukken en is verkrijgbaar in een breed scala aan echt houtfineer, geverfde satijnen afwerkingen en hoogglans lakken. Standaard afwerkingen omvatten kersen, zwarte essen, walnoot en eiken fineer, satijnzwart of satijnwit verf. Premium afwerkingen omvatten palissander, Europees kroon gesneden walnoot, wortelnoten magnolia, pippy eiken, wortelnoten populier fineer. De luidspreker wordt geleverd met een afneembaar rooster, gewikkeld in zwart akoestisch transparant doek.
Belangrijkste kenmerken
- 150 mm/6” ATC 'Super Linear Mid/Bass driver in een compacte afgesloten kast.
• 25 mm/1” ATC 'S-Spec' soft-dome dual-suspension HF driver.
• On-board ATC actieve 250W 'Amp Pack' module.
• Gebalanceerde ingang en 2e orde Linkwitz-Riley actieve crossovers.
• Door de gebruiker instelbare ingangsgevoeligheid en basplankregelaars.
• 2 x klasse A/B MOSFET eindversterkers, 200 W Mid/Bass en 50 W hoge frequentie.
• Handgemaakt in Engeland.
• 6 jaar garantie.
Waarom actief?
In hun zoektocht naar de best mogelijke prestaties zullen alle fabrikanten van hoogwaardige luidsprekersystemen geworsteld hebben met de beperkingen van passieve crossover netwerken. Hoewel uitstekende resultaten mogelijk zijn met passieve systemen, zal een multi-way luidsprekersysteem zijn ware potentieel alleen realiseren als het wordt geïmplementeerd als een actief ontwerp. Er zijn praktische en economische redenen waarom passieve luidsprekers zo populair zijn gebleven op de Hi-Fi-markt. Maar met de focus op objectieve prestaties alleen, bieden actieve luidsprekersystemen de volgende voordelen:
• Nauwkeurigere crossovers dankzij vaste filter 'belasting'.
• Bredere praktische keuze aan crossover type/vorm dankzij actieve lijnniveau-werking. • Groter dynamisch bereik dankzij eliminatie van passieve crossover verliezen.
• Ideaal afgestemde versterkers en efficiënter gebruik van versterkervermogen.
• Verbeterde frequentierespons en stereo-aanpassing dankzij luidspreker-versterkerkalibratie.
• Betere drivercontrole: een directere verbinding met de drivers met lagere elektrische weerstand.
• Lagere intermodulatievervorming dankzij verminderde versterkerbandbreedte.